Elnät - flyttanmälan
Den här tjänsten kräver inloggningTvå avtal-Elnät och Elhandel:
Som kund behöver du ha två olika elavtal, ett för användning av nätet och ett när det gäller din förbrukning av el.
Elnätsavtalet tecknar du alltid först, du hänvisas till Lidköping elnät och det behandlas i denna tjänst. Anmäl din inflytt till elnätsföretaget i god tid innan du flyttar in i din nya bostad. Elnätsavtalet är knutet till en adress och behöver därför sägas upp, uppsägning av avtal kan bara ske framåt i tiden.
Elhandelsavtalet tecknar du med elhandelsföretaget, där kan du som kund välja fritt. Vill du teckna ditt elhandelsavtal redan idag kan du välja vårat anvisade bolag, Billinge Energi. Då kommer du få en samlad faktura på elnät o elhandel. Väljer du annat elhandelsbolag får du två fakturor.
Teckna elhandelsavtal med Billinge Energi
https://www.billingeenergi.se/elavtal/
Läs mer om att välja elhandelsföretag
https://www.ei.se/sv/for-energikonsument/el/ditt-elavtal/
När du ska flytta UT - Avflytt:
Ditt elnätavtal är knutet till en viss anläggningsadress och mätpunkt och kan därför inte flyttas, utan måste sägas upp, även om du flyttar inom samma elnätsföretag. Anmäl din avflytt i god tid! Om avtalet inte sägs upp kvarstår ditt betalningsansvar till dess anmälan om avflytt bekräftats av oss. Din anmälan om avflytt är gällande från det att du fått en bekräftelse från oss.
När du ska flytta IN - Inflytt:
I samband med påbörjande av elleverans tecknas ett elnätavtal. Elnätavtalet är knutet till en viss anläggningsadress och mätpunkt. Anmäl inflytt, teckna elnätavtal, i god tid innan tillträde. När avtal tecknas förbinder sig såväl elanvändaren som Lidköping Elnät att följa vid varje tidpunkt beslutade nätavgifter samt allmänna avtalsvillkor, dessa finns i sin helhet på vår hemsida www.lidkopingelnat.se
Vid inflyttning debiteras en administrativ engångsavgift på 340 kr (inkl. moms).
Har du flyttat in och glömt att teckna elnätavtal blir elen avstängd, det kallas "avstängning på grund av bristande abonnemang".
Ditt elnätavtal är gällande från det att du fått en bekräftelse från oss.
Hämtning av företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Organisationsnummer
- Bank
- Kontonummer
- GS1 GLN-nummer (företag)
Personuppgifter som lämnas i denna handling eller denna e-tjänst behandlas av Lidköpings kommun för administration och andra åtgärder som behövs för fortsatt handläggning. Vi följer aktuell dataskyddslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
Lagringstid
- 24 månader
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordningen i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Här kan du läsa mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kontaktcenter
kommun@lidkoping.se
0510 - 77 00 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Grunduppgifter
- Flytt
- Kontaktuppgifter
- Betal- och leveranssätt faktura
- Förhandsgranska
- Skicka in