Försäljningstillstånd tobak - ansökan/anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningEssunga - Falköping - Grästorp - Gullspång - Götene - Herrljunga - Hjo - Karlsborg - Lidköping - Skara - Skövde - Tibro - Tidaholm - Töreboda - Vara - Vårgårda
Du måste ansöka om tillstånd för att sälja tobaksvaror enligt lagen om tobak och liknande produkter (2018:2088). Vill du bedriva till exempel både detaljhandel och partihandel får du skicka in två separata tillståndsansökningar.
Den som ansöker om tillstånd för att sälja tobaksvaror ska visa att han eller hon med hänsyn till sina ekonomiska och personliga förhållanden och omständigheter i övrigt är lämplig att utöva verksamheten. När en juridisk person ansöker om tillstånd kan det innebära att alla personer med betydande inflytande i den juridiska personen utreds. Personer med betydande inflytande kan till exempel vara aktieägare med betydande inflytande, finansiärer, styrelseledamöter, verkställande direktör och bolagsdelägare.
När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör anmälan. Fullmakt kan krävas i vissa fall och skall bifogas till ansökan. Du kan spara uppgifterna när du vill och fortsätta senare. Handläggarna kan bara se dina handlingar och påbörja när du har skickat in ansökan.
Ansökningsavgift skall betalas i samband med ansökan. Kommunen tar också ut en årlig tillsynsavgift. Mer information finns under Tobak, folköl och e-cigaretter.
Avgiften betalas in till Lidköpings kommun på bankgiro 863-5260. Märk inbetalningen med ”Tobak”.
– Ansökan om försäljningstillstånd |
7 200 kr |
– Ansökan om tillfälligt försäljningstillstånd |
5 600 kr |
– Anmälan om ändrade ägar- eller bolagsförhållanden |
4 400 kr |
– Anmälan om förändrat försäljningstillstånd |
2 000 kr |
- Detaljhandel innebär att du säljer direkt till konsumenter. Partihandel innebär att du säljer till andra än konsumenter, till exempel detaljhandlare eller andra partihandlare. Uppgifter från Skatteverket och Kronofogden samt Polismyndigheten kan komma att begäras in i samband med att kommunen utreder lämpligheten.
- Partihandel: Uppgifter från Skatteverket och Kronofogden kan komma att begäras in i samband med att kommunen utreder den ekonomiska lämpligheten. Kommunen måste även begära in ett yttrande från Polismyndigheten samt Tullverket.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Organisationsnummer
- Kontonummer
Personuppgifter som lämnas i denna handling eller denna e-tjänst behandlas av Lidköpings kommun för administration och andra åtgärder som behövs för fortsatt handläggning. Vi följer aktuell dataskyddslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
- Vitala intressen för den registrerade ska skyddas
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
- Myndighetsutövning
- Behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- 5 år
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordningen i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Här kan du läsa mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kontaktcenter
kommun@lidkoping.se
0510 - 77 00 00
www.lidkoping.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Organisationsnummer
- Du måste ha fyllt 18 år
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Ärendetyp
- Verksamhetsutövaren
- Tillstånd / Försäljningsställe
- Övrigt
- Bifoga filer
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in